The 2019 Werkleitz Festival takes an in-depth look at the legacy of Bauhaus from the perspective of contemporary productions, as inspired by the interrelated tensions between the concepts of model and ruin. Criticism of Bauhaus is legion. And yet we continue to utilize the elements of Bauhaus that are still relevant. We thus do not start from scratch, nor do we proclaim the end of history. It is now much more important to recognize continuities, to accept the simultaneous presence of different historical epochs and to explore the potential of each. From a current perspective the classical modern age that began in 1919 reflects the classicism of the 18th and 19th centuries – and vice versa. This broader context of a more comprehensive history of modernity comes into archetypal focus at the site of the festival Modell und Ruin in Dessau-Roßlau. The intention is to present Bauhaus in the larger context of the 250-year history of the modern age.
Baran und Janitski präsentieren ihr Set Superior Inferno am Samstag, 8. Juni ab 23:00 in der Past Bar im Blumengartenhaus im Georgengarten, Dessau. Der Ton entscheidet wie das Bild gelesen wird. Die Filme der Past Bar werden zum Teil auf klassische weise nach vertont und zum anderen Teil musikalisch gestört. Die drei Loop-Projektionen der Installation sind unterschiedlich lang und werden dadurch immer neu zueinander kombiniert. Als entscheidende Komponente kommt die Geräuschkulisse hinzu: die Playlist ist nicht am Filmmaterial gehalten, sie ist frei und variiert auch zum Bild, sie lebt und geht. Holmer Feldmann spaziert durch eine gigantische Plattensammlung während Piotr Barans Patterns sich auf programmatische Weise der Unendlichkeit widmen. Minimale repetitiven Sequenzen fügen akustische Aufnahmen mit elektronischen Sounds im lowtech Bereich zusammen.