The 2019 Werkleitz Festival takes an in-depth look at the legacy of Bauhaus from the perspective of contemporary productions, as inspired by the interrelated tensions between the concepts of model and ruin. Criticism of Bauhaus is legion. And yet we continue to utilize the elements of Bauhaus that are still relevant. We thus do not start from scratch, nor do we proclaim the end of history. It is now much more important to recognize continuities, to accept the simultaneous presence of different historical epochs and to explore the potential of each. From a current perspective the classical modern age that began in 1919 reflects the classicism of the 18th and 19th centuries – and vice versa. This broader context of a more comprehensive history of modernity comes into archetypal focus at the site of the festival Modell und Ruin in Dessau-Roßlau. The intention is to present Bauhaus in the larger context of the 250-year history of the modern age.

  • © Werkleitz, Foto: Matthias Knoch
  • © Werkleitz, Foto: Matthias Knoch
  • © Werkleitz, Foto: Matthias Knoch
  • © Werkleitz, Foto: Matthias Knoch
  • © Werkleitz, Foto: Matthias Knoch
  • © Werkleitz, Foto: Matthias Knoch
  • © Werkleitz, Foto: Matthias Knoch
  • © Werkleitz, Foto: Matthias Knoch
  • © Werkleitz, Foto: Matthias Knoch
  • © Werkleitz, Foto: Falk Wenzel
  • © Werkleitz, Foto: Falk Wenzel
  • © Werkleitz, Foto: Falk Wenzel
News
Superior Inferno in der Past Bar

Baran und Janitski präsentieren ihr Set Superior Inferno am Samstag, 8. Juni ab 23:00 in der Past Bar im Blumengartenhaus im Georgengarten, Dessau. Der Ton entscheidet wie das Bild gelesen wird. Die Filme der Past Bar werden zum Teil auf klassische weise nach vertont und zum anderen Teil musikalisch gestört. Die drei Loop-Projektionen der Installation sind unterschiedlich lang und werden dadurch immer neu zueinander kombiniert. Als entscheidende Komponente kommt die Geräuschkulisse hinzu: die Playlist ist nicht am Filmmaterial gehalten, sie ist frei und variiert auch zum Bild, sie lebt und geht. Holmer Feldmann spaziert durch eine gigantische Plattensammlung während Piotr Barans Patterns sich auf programmatische Weise der Unendlichkeit widmen. Minimale repetitiven Sequenzen fügen akustische Aufnahmen mit elektronischen Sounds im lowtech Bereich zusammen.

News
Göttliche Lage im Kiez-Kino

What is a city like Dortmund doing, whose population is shrinking and whose industrial area is being hit by huge brownfields? She stamps a residential area on an artificial lake from the ground. Ulrike Franke and Michael Loeken accompany this process for five years with the camera. They highlight the people who are affected by this project. On Wednesday, the 4th of June at 20:00 presents Werkleitz Göttliche Lage by Ulrike Franke, Michael Loeken (DE 2014). With a public discussion with Stephan Gudewer, STADTGUUT, Bochum and Patrice Heine, Chemiepark Bitterfeld-Wolfen, moderated by Florian Wüst.

News
Guided Tour in English

On Saturday, June 1, we offer a guided tour through the exhibition course of model and ruin in English from 1 pm. Meeting point is the info counter in the mausoleum, Dessau.

Photo: Ângela Ferreira: Zip Zap Circus School © Werkleitz 2019, Photo: Matthias Knoch

News
Exkursion in das Stadtarchiv Dessau-Roßlau

Am Dienstag, 28. Mai findet um 18:00 im Rahmen von Modell und Ruine die Exkursion in das Stadtarchiv Dessau-Roßlau statt. Die Exkursion befragt die Erinnerungen an die Stunde Null in Dessau nach dem 7. März 1945. Vor dem Hintergrund des Jubiläums spielt die Ruine des Bauhausgebäudes eine wichtige Rolle. Prominenter Gast ist Karlheinz Schlesier, einer der mit dem Wiederaufbau Dessaus betrauten Architekten, der selbst maßgeblich daran beteiligt war, dass dieses Gebäude zum 50. Jahrestag seiner Einweihungen 1976 rekonstruiert wurde. Der Treffpunkt befindet sich am Infocounter im Mausoleum. 

News
Werkleitz Festival 2019 Modell und Ruine ist eröffnet

The Werkleitz Festival 2019 model and ruin was successfully opened on Saturday, May 25th. Up to June 10, 13 top-class artistic positions will be presented that react to the aesthetic, historical and philosophical tension between model and ruin: Haseeb Ahmed (US/BE), Rosa Barba (IT/DE), Aram Bartholl (DE), Michael Beutler (DE), Haris Epaminonda (CY/DE), Holmer Feldmann (DE), feat. Piotr Baran (FR/DE), Angela Ferreira (MZ/PT), Nikolaus Gansterer (AT), Christoph Girardet (DE), Cornelius Grau (DE), Romain Löser (FR/DE), Andrea Pichl (DE) and Magdalena Rude (DE).

News
Haris Epaminonda bei der 58. Venedig Biennale ausgezeichnet

Congratulations to Haris Epaminonda for the Silver Lion for a Promising Young Artistin the international competition at this year’s Venice Biennale. As of May 25, 2019, the Werkleitz Festival 2019 Model and Ruin in Dessau presents a work newly produced for the festival by Haris Epaminonda.